Kutya- és macskatápok története
Két évtizede ismeretlen fogalom volt a bolti állateleség, tíz éve pedig még luxusnak számított az állateleség. A háttérben azonban már ekkor is kegyetlen konkurenciaharc folyt.

1989 előtt Magyarországon díszállatok részére eledelt kizárólag díszállat kereskedésekben lehetett vásárolni. Kutyák és cicák etetésére többnyire a háztartási hulladékot vagy a húsboltokban kapható nyesedéket, nyakat, esetleg mellcsontot főzték meg.

Kifejezetten kutyaeleség a monori takarmánykeverőben készült először. Itt jó minőségben és nagy mennyiségben gyártották a Hamm kutyaeledelt. Hamarosan az extrudáláshoz hasonló eljárással készítették a kutyatápot és préselték a Cirmi nevű macskatápot.

Csomagtartóban érkezett az eleség

Konzervet először a Bábolnai Mezőgazdasági Kombinát állított elő, melynek gyártását állítólag egy robbanó, illetve mérgező sorozat forgalomba hozatala után kis időre fel kellett függeszteni.

Brekkies macskaeledel
Konzervet a `90-es évek elején a Trilla is gyártott. Sajnos ez kizárólag vágóhídi melléktermékből készült és ekkor végérvényesen bebizonyosodott, hogy selejt anyagokból nem lehet jó minőségű eledelt gyártani. A magánszektor erősödésével és a piaci "űr" betöltésével több termelőszövetkezet (pl. KékDuna) kutyatáp gyártásába fogott. A takarmánykeverők a préselt gazdasági állattáphoz hasonlóan gabonafélékből, húslisztből készítettek eledeleket. Nemsokára lehetőség nyílt az állateledelek importjára is. Néhány vállalkozó nyugat-európai márkák szerény mennyiségű importjába kezdett. A Brekkies, a Mars csoport termékei személyautók csomagtartójában kerültek be az országba. Néhány okos kereskedő a bécsi Metró áruházban vásárolta meg az itthon jó áron eladható szárazeledeleket, konzerveket.


A Masterfoods és Nestlé hódítása

A `90-es évek közepére vállalatot alapított Magyarországon az Masterfoods és termékeit beszállította az élelmiszerüzletekbe is. A kiskereskedelmi árakat jelentősen letörte és megszüntette a díszállatkereskedők hegemóniáját. A Nestlé néhány éves késéssel ugyanazon a piacon keresett helyet magának. Mivel a Masterfoods és a Nestlé eleinte csak átlagos minőségű (bár olcsó) eledeleket terített, 2-3 év alatt 80-100 egyéb, külföldi márka forgalmazására nyílt lehetőség. Az addig Magyarországon készített tápok jelentős része megszűnt.

Pedigree és Whiskas
A tőkehiánnyal küzdő hazai cégek többsége nem volt képes versenyképes minőséget és mennyiséget gyártani. Sokaknak nem volt pénze látványos csomagolóanyagokra és drága tévéreklám-kampányokra. Megjelentek az áruházláncok és a polcaikon olcsón, óriási választékban kínálták a Masterfoods és a Nestlé termékeit. Ekkor épült meg Bükön a V.O.G. gyára, ahol Darling kutya- és macskakonzervek gyártásával az importnál jelentősen olcsóbb termék került forgalomba, egyre bővülő íz és méret-választékban. Néhány év elteltével a Nestlé megvásárolta az üzemet, és ettől kezdve a Friskies konzervek is a korábban Darlingot gyártó gépsorokon készültek.


Eljött a minőségi tápok ideje

Eukanuba és Hill´s állateledelek
A Masterfoods is épített egy gyárat Csongrádbokroson, ahol óriási mennyiségű táp készült. Ebből jelentős tételek kerültek és kerülnek ma is exportra. A tenyésztők által kedvelt és az állatorvosok által is javasolt tápok azonban nem a fenti cégektől kerültek ki, hanem az Eukanuba, Hills, Royal-Canin tápokból. E márkák gyártóitól már olyan eledeleket is lehetett importálni, amelyek állatorvosi rendelőkben, patikákban voltak beszerezhetők (szívbeteg kutyáknak, vesebeteg cicáknak, allergiás állatoknak stb.).

 

A minisztérium közbelép

A tápforgalmazásban jelentősen csökkent a hagyományos díszállat kereskedések súlya, viszont egymás után nyíltak a fagyasztott húst és főleg kutya- és macskaeleséget árusító üzletek és nagykereskedések. Növekedésüket egy rendelet állította meg, mely szerint állatboltokban csak állatok részére csomagolt és hőkezelt húsokat lehet forgalmazni. E rendelet hatására sok üzlet zárt be, bár nem mindenki veszi komolyan és tartja be az új előírásokat.

Állateledel a barkácsboltban, drogériában, hipermarketben

A `90-es évek második felétől egyre több nyugat-európai áruházlánc vetette meg a lábát hazánkban. Tevékenységükhöz csaknem szűz területet találtak. Az élelmiszer-áruházak (Auchan, Tesco, Cora, Metro, Csemege, DM, Rossman) mellett építkezni kezdtek a barkácsáruházak (BricoStore, OBI, Baumax, Praktiker) is. Választékukba kivétel nélkül beillesztették az állateledeleket és állatfelszereléseket is. Ekkorra már a közért-típusú boltok tulajdonosai is láncokba tömörültek (CBA, Alfa stb.).

Hátulról előre fuss!

Dax és egyéb olcsó, sajátmárkás kutyaeledel, macskaeledel termékek
A piacon ekkor jelent meg - új befektetőként - a Pet-Hungária. A jelentősebb láncok részére sajátmárkás (az üzlet saját márkanevét viselő) terméket kezdett el gyártani.

A tápok Magyarországon, hazai alapanyagokból, olcsó munkaerővel, egyszerűbb csomagolásban készültek. A láncok bevezették, a vevők pedig megszerették ezeket az eleségeket.

Szalámiból lesz a kutya

A Masterfoods és a Nestlé (akik addig a száraz- és konzerveledel-gyártás kb. 90 %-át magukénak tudhatták) eladási mennyisége megtorpant, majd jelentősen visszaesett. Több új gyár is épült, ahol nagy mennyiségben készítenek ma is konzerveket (Bábolna, Kaposvár). Megjelent az olcsó kutya- és macskaszalámi is (pl. Bekker és Bekker Mancs). A "szalámi" versenytársa lett a konzervtápnak, mivel csomagolóanyag-költsége fele a konzervének.

Kutyaszalámi
Az ezredfordulótól már nem lehetett hagyományos préselt kutyatápokat eladni, csak formázott, tetszetős, extrudált összetevőket tartalmazó termékeket. Néhány áruházlánc még a hazai gyártású saját márkás termékeknél is olcsóbban kapott eledeleket anyavállalatától. Ennek oka, hogy a mezőgazdasági melléktermékek hasznosítására néhány környező országban sokkal nagyobb állami támogatás kapható, mint hazánkban. 2002-ben megjelennek az első saját márkás cseh és lengyel termékek is, melyek tovább csökkentették a piacon addig jelenlévők forgalmát. A teljes állateledel forgalmat azonban növelték, mivel az olcsó, bárhol beszerezhető eledelek tovább bővítették azoknak a vásárlóknak a körét, akik már nem akarnak otthon főzött eledelt vagy konyhai ételmaradékot adni kedvenceiknek.

értékelés