Bár a digitális oktatás egyáltalán nem újkeletű jelenség, az elmúlt év történései teljes mértékben átformálták magát a tevékenységet, kitolva annak határait. Az online térben történő oktatás a világjárvány megjelenése előtt többnyire opcionális volt, és felnőttek által végzett tanfolyamok alapjául szolgált. Ma már teljesen más a helyzet, hiszen az általános iskolás gyerkőctől az egyetemi hallagatóig mindenki rákényszerül arra, hogy otthonról végezze a tanulmányait.

 

Hová lettek a régi hétköznapok örömei?

Nos, a tapasztalat azt mutatja, tavaly a gyerkőcök voltak a legnagyobb rajongói az online oktatás bevezetésének. Ez persze érthető. Azzal, hogy a tanulás a fizikai síkról áttelepült a virtuális térbe, eltűnt a korán kelés nyűgje, a suliba, majd a haza való utazás fáradtsága. A kezdeti örömet azonban hamar felváltotta a fásultság, illetve a hiányérzet. Mert bizony az online oktatással eltűntek az iskola járulékos pozitívumai is, a barátokkal közösen eltöltött szünetek, a nagy beszélgetések, a közös játék. Minimalizálódott a társas érintkezés, ez pedig kétségtelenül negatívan hatott a gyerekekre is.

Nehézséget okoz az alapvető eszközök hiánya

Nagy különbség van aközött a felnőtt között, aki a digitális oktatást a saját szakállára, önként vállalja, és az általános iskolás gyerkőc között, aki talán többedmagával egy háztartásban kell, hogy részt vegyen a napi online oktatáson. Ne álltassuk magunkat: a világ közel nincs erre felkészülve, hiszen a legtöbb háztartásban nem adottak a digitális oktatás gördülékeny lebonyolításához szükséges feltételek. Itt elsősorban a megfelelő számú technikai kellékek meglétére, az internetes kapcsolatra gondolunk.

A digitális oktatás optimális megoldása a hibrid oktatás?

Sokan úgy vélik, az egyedüli kiutat ebben az esetben a hibrid oktatás szolgáltathatja. A szóban forgó módszer lényege az egyes osztályok tanulóinak okos felosztásában áll. Ezáltal minden diák megkaphatná a szükséges tanári jelenlétet, miközben a vírushelyzetben esszenciális szabályt, a távolságtartást sem sértené meg senki. Ez a megoldás, úgy tűnik járható utat kínál az oktatásban résztvevő minden szereplőnek.

értékelés