45 százalékos bővülésével 2020-ban az online kiskereskedelmi forgalom minden korábbi rekordot megdöntött, és legalább három évet ugrott előre a fejlődésben, miközben már a korábbi évek 16-18% közötti bővülése is jelentősnek volt mondható. A koronavírus-világjárvány idején az úgynevezett közvetítő nélküli, közvetlenül a fogyasztónak értékesítő ún. DTC márkák, különösen ellenállónak bizonyultak.

Szakértők szerint az online kereskedelem bővülése félelmetes tempót diktált a világjárvány alatt. Magyarországon elsőként az alapélelmiszerek, illetve a tisztítószerek forgalma növekedett, ezt követte az otthoni munkavégzéshez és a digitális oktatáshoz szükséges eszközök, főleg technológiai eszközök beszerzése. Nem véletlen, hiszen egyre több ember töltötte a nap 24 óráját otthon. Volt, aki munkával, volt, aki szórakozással. Sokan keresték fel valamelyik online casino magyar verzióját, de sokan elkezdték felfrissíteni, komfortosabbá tenni az életüket, így a lakásukat, a kertjüket.

Kevesebb prémium élelmiszer fogyott

2020-ban 0,2%-os csökkenés történt a kiskereskedelemben, miközben a forgalom felét adó élelmiszer kereskedelem éves szinten 3%-kal nőtt. Ha belemegyünk a részletekbe, azt láthatjuk, hogy kevesebb prémium élelmiszer fogyott, de jelentősen csökkent a ruházati cikkek forgalma is a vendéglátás-turizmus és az üzemanyag kereskedelem mellett. Számos kiskereskedelmi bolthálózat nehéz helyzetbe került, közülük többen ki is vonultak Magyarországról.

Olasz Henrietta, az AVON ügyvezetője szerint az AVON direkt kereskedelmi rendszerének is nagy kihívást jelentett a pandémia, hiszen a tanácsadóik számára nagyon fontos a vásárlóikkal való közvetlen kapcsolattartás, találkozás, amire nem kerülhetett sor. Tevékenységüket az online térben kellett folytatniuk, ezt Interaktív Katalógussal és digitális térben való eligazodást segítő új, AvonOn alkalmazással segítették. Hozzátette: „Erőfeszítéseink sikerét mutatja, hogy az e-kereskedelmi eladásaink globálisan 2020 negyedik negyedévében 43%-os növekedést mutattak, és a digitális prospektusokból származó eladások 137% -kal emelkedtek. Tanácsadóink Magyarországon is egyre komfortosabban mozognak a digitális térben, így termékeink egyre több csatornán tudják elérni vásárlóinkat, megfelelve a mai kor elvárásainak.”

2020 tavaszától a házhoz szállítás lett a domináns

Amíg 2019-ben a belföldi rendelések mintegy 43%-át a vásárlók személyesen vették át különböző átvételi helyeken, csomagpontokon, 2020 tavaszától a házhoz szállítás lett a domináns. A futárszolgálatok tavasztól a karácsonyi csúcsforgalomhoz hasonló csomagszámokkal dolgoztak. Hazai viszonylatban ez nem igazán okozott fennakadást, de a nemzetközi szállítmányok esetében volt némi zavar, amikor a járványhelyzet kialakulása elején néhány export szállítmány várakozni kényszerült a határátkelőkön.

Összességében elmondható, hogy a közvetlen értékesítés tovább erősödött. Ennek egyik oka, hogy az további kereseti lehetőséget kínál. Az AVON esetében például a járvány indulásakor lecsökkent, az év végére viszont nőtt az aktív tanácsadók létszáma. Ugyanakkor a márka nemzetközi standardok szerinti 2020-as árbevétele így is 8%-kal csökkent a 2019-es évhez képest.

értékelés