A térbeli tájékozódás fejlesztése gyermekkorban (x)

Gyakran tapasztalhatjuk, hogy a gyerek nem tudja melyik a jobb, vagy a bal keze. Ez óvodáskorban még nem nagy probléma, viszont iskolakezdéskor már fontos, hogy tisztában legyen az irányokkal. Ugyanis a térbeli tájékozódásnak nagy szerepe van az írás, az olvasás és a számolás területén is. Most ennek a fejlesztéséhez kínálunk néhány játékos ötletet.

Tájékozódás a térben

A térbeli tájékozódás része mindennapjainknak. A tárgyak egymáshoz viszonyított helyzetének meghatározásával megkönnyíthetjük életünket. Tehát, ahogy a téri orientáció szükséges a mindennapokban, úgy az olvasás és az írás területen is szükség van rá. A gyermeknek tudnia kell, hogy melyik a jobb és a bal keze, illetve az alapvető fogalmakkal is tisztában kell lennie, mint például az alatt, fölött, mellett, között, mögött, stb. Mindezt elsőként saját testükön, majd a térben lévő tárgyaknál, végül a síkban lévő füzeten és könyvön kell felismerni.

Fejlesszük játékosan!

Még mielőtt fejleszteni kezdenénk a téri tájékozódást, mindenképp nagy hangsúlyt kell fektetni a testséma és a testtudat fejlesztésére is. Tehát a gyermeknek elsőként a saját testrészeit kell megismernie és így gyakorolni az irányokat. Ehhez kapcsolódóan adhatunk neki utasításokat, amelyekből láthatjuk, hogy tisztában van-e mindezzel. Például “Nézz fel!”, “Tedd a macit a labda mellé!”

Ha ez már mind jól megy, akkor megkezdhetjük a síkban való tájékozódásnak a fejlesztését is. Erre számos fejlesztő füzet és feladatlap áll rendelkezésünkre. Ezekben többnyire olyan feladatokkal találkozhatunk, melyekben a gyereknek ki kell választania a megfelelő irányt. Például egy jobbra néző kutya mellé jobbra mutató nyilat kell tennie, vagy egy lefelé kapirgáló tyúk mellé egy lefelé mutató nyilat.

A következő játékkal pedig az alá, fölé, mellé és közé szavak jelentését gyakorolhatják, amelyhez csupán néhány állatos kártyára és egy nagyobb papírlapra lesz szükség. A papírra egy hatalmas házikót rajzoljunk fel, több ablakkal. Az egyik ablakba helyezzük el az egyik állat képét, majd az alá, fölé, mellé és közé szavak segítségével utasítsuk a gyermeket, hogy helyezze el az adott állatot a megfelelő helyen. Ha mindez sikerült, megkérdezhetjük a gyermeket, hogy hol lakik például a cica? Melyik állat mellett, fölött, alatt, között? Igazán jó móka lehet és rendkívül fejlesztő hatású. Még több fejlesztő játékért látogass el a Játékliget oldalára!

A téri tájékozódás képességbeli elmaradásai nem igazán szembetűnők, mint például a helytelen ceruzafogás, vagy a beszédhiba. Viszont ahhoz, hogy valóban zökkenőmentesen induljon az iskolakezdés, érdemes erre is nagy hangsúlyt fektetni, hiszen a betűk írása és olvasása is sokkal könnyebbé válik az irányok helyes ismeretével.

értékelés