Kezdjük az elején, vagyis azzal, hogy egyáltalán mi fán terem a TWI betanítási módszer. Maga a szó a Training Within Industry, vagyis a “képzés az iparon belül” kifejezést takarja.

A lényege pedig igen egyszerű. Minden dolgozót úgy kell betanítani, hogy aztán helyesen, biztonságosan és persze lelkiismeretesen végezze a munkáját. Hogyan fest ez tulajdonképpen a gyakorlatban? Cikkünkből kiderül.

 

Egy kis TWI történelem

 

Lean cikkek ezrei foglalkoznak a TWI történelmével, ezért most csupán dióhéjban foglalnánk össze a tudnivalókat. A TWI a második világháború során, az USA-ból indult útjára. A fronton harcoló munkaerőt ugyanis gyorsan és hatékonyan pótolni kellett az iparban.

 

Ekkor dolgozták ki a TWI programot, amivel viszonylag rövid idő alatt a képzetlen munkaerő is munkába állhatott. A háború után több országban is átvették a TWI módszerét. Többek között Japánban, ahol a Toyota vállalat alkalmazta, és a mai napig alkalmazza kiemelkedő sikerrel ezt a megoldást.

A TWI négy alappillére

 

●       Munka betanítás: ide tartozik a felkészítés, a műveletek ismertetése és a teljesítmény tesztelése

●       Munkamódszerek: ide tartozik a lebontás, a részletek megkérdőjelezése, az új munkamódszer kialakítása és bevezetése

●       Munkakapcsolatok: ide tartozik a tények rendszerezése, a döntés, a végrehajtás és az eredmények ellenőrzése

●       Problémamegoldás: a korábbi három pillér itt egyesül

 

TWI a gyakorlatban

 

A TWI mottója úgy hangzik, hogy “Ha a dolgozó nem tanult, az instruktor nem tanított”. Maga a folyamat négy egyszerű fázisból áll.

 

Az első a dolgozó felkészítése. Itt még semmilyen információátadás nem történik, csupán motiváljuk a dolgozót a tanulás irányába. Ehhez mindenképp olyan miliőre van szükség, ahol a munkavállaló a teljes figyelmét a tanulásra fordíthatja.

 

A második fázis a művelet bemutatása. Leegyszerűsítve itt történik a tudás, az új ismeretek átadása. Ez mindenképp egy koncentrált és többfordulós tanulási folyamat.

 

A harmadik fázisban a tanuló már önállóan végzi a folyamatot, ez a teljesítmény kipróbálása. A tréner feladata ebben a fázisban az, hogy kérdésekkel ellenőrizze, hogy a tanuló valóban megértette-e a rendszert.

 

A végső fázisban, a nyomon követés mozzanatában egyrészt garantáljuk a dolgozónak, hogy nem hagyjuk majd magára, tehát mindig lesz egy kijelölt kolléga, akitől nyugodtan kérdezhet. Másrészt pedig a tréner a jövőben is visszatér a tanulójához, és ellenőrzi a munkáját.

 

Ezért hasznos a TWI

 

●       Jelentősen lerövidíti az új kollégák betanítási idejét

●       Kevesebb selejt keletkezik a hibás munkavégzés miatt

●       Akár 35-60%-kal nőhet a produktivitás

●       Csökken a munkahelyi balesetek esélye

●       Lényegesen kisebb fluktuációval kell számolnunk

●       A problémamegoldás sokkal gyorsabb és hatékonyabb lesz

 

Nem elhanyagolható előny az sem, hogy a munkatársak a jövőben is nyitottabbak lesznek az új ismeretek megtanulására. Ez pedig hozzájárul a teljesítmény fenntartásához, és persze az állandó fejlődéshez is.

értékelés