CÍMKÉK autó utazás

Rángat, jobbra vagy balra húz, sokat fogyaszt, furcsa a hangja, csökken a fékereje… Ezek a problémák minden autós számára ismerősek lehetnek. Sokan tudják azt is, hogy ezekért a kellemetlen “tünetekért” a futóművet kell okolni, a probléma pontos okára viszont sokan nem jönnek rá. A nem megfelelő guminyomás még mindig gyakori oka az abroncsok és a futóművek tönkremenetelének.

Miért olyan nehéz megtalálni a megfelelő guminyomást?

Azért, mert a guminyomás nem az abroncs minőségétől függ. A nyomást mindig a gyártó határozza meg. Erre vonatkozóan általában találunk egy táblázatot az autó gépkönyvében vagy a gumi méreteit és típusát jelző matricán. Utóbbit valahol a vezetőülés környékén érdemes keresni. Az adatnak viszont akár az interneten is utána tudunk nézni.

A gumiabroncsok oldalfalán sokféle jelölés található, többek között a maximális guminyomás értéke is, legtöbbször ma már bar-ban, nagyon ritka esetben psi-ben feltüntetve. Ez az érték azonban nem a megfelelő guminyomás, hanem a megengedett legnagyobb. Vagyis ez a maximum, amin a gumit üzemeltetni szabad. Az autógyártó által kért érték azonban ennél többnyire alacsonyabb.

Miért kell megfelelő nyomáson üzemeltetni a gumikat?

Ha az előírtnál alacsonyabb nyomáson dolgozunk, az autó fogyasztása nagyon megugrik, akár literekben is mérhető a különbség. Az abroncs is károsodik, ez pedig komoly gondokat okozhat. Ha az abroncs túl könnyen összenyomható, egy-egy nagyobb kő, padka, bukkanó akár a felnit is megsértheti.

Ha viszont a gumik túl kemények, a jármű rázhat, esetleg azt is tapasztalhatjuk, hogy a kormány oldalra húz vagy rázkódik. A kopás esélye is növekszik. Hosszútávon olyan hatást érhetünk el, mintha a kerekek nem lennének megfelelően centrírozva, kiegyensúlyozva.

Mire érdemes figyelni?

Amikor autógumi-vásárlás előtt állunk, mindenképpen érdemes a szakemberrel is átbeszélni a választásunkat. Ha bizonytalanok vagyunk, mindig kérdezzünk rá arra, hogy vajon milyen nyomáson, hogyan üzemeltethetjük jól a gumit.

Ne hagyjuk ki a kerekek centrírozását! Nyomást pedig csak a beállítások után mérjünk. Ezek után a megfelelőre állíthatjuk a levegő mennyiségét a kocsi kerekében.

Ha hirtelen guminyomás-csökkenést tapasztalunk, érdemes azonnal átvizsgálni a gumit, elképzelhető, hogy lassú defekt tanúi vagyunk. Szerencsés esetben ilyenkor a gumin van biztosítás, ez pedig segíteni tudja a károk rendezését.

Gumiabroncsot ma már az internetről is lehet rendelni. Ha a nyomással valami gond van, egyszerűbb és gyakran olcsóbb kicserélni a teljes szettet vagy a sérült kereket.Megfelelő guminyomás mellett azonban a kerék hosszú évekig tud minket kiszolgálni.

értékelés