Amit a robogó kilométeróra spirál meghajtóról tudni érdemes (x)

Értékelve: 1x
(5.0 pont)

Hol kap helyet a motoron belül a kilométeróra spirál meghajtó? Mit kell tudni a kialakításáról, a működéséről, valamint a hasznosulásáról? Milyen eltérések vannak vele kapcsolatban a dobfékes, a tárcsafékes, valamint az olasz gyártmányú robogók esetében?

Ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk kiemelten is a cikk keretei között, kiemelve ezáltal a kilométeróra spirál meghajtó kapcsán a fontosabb tudnivalókat.

Dióhéjban a kilométeróra spirál működésének alapjairól

Technikai értelemben véve a kilométeróra spirált közvetlenül egy fém csiga tekeri meg. Ez a szerkezet csatlakozik aztán egy műanyag csigához, hogy itt jöjjön képbe az első kerék. Az első kerék szerepe ugyanis abban rejlik, hogy pontosan ezt az alkatrészt hajtja meg.

Ami az elhelyezkedést illeti, a dobfékes robogók esetében rendre menetirány szerinti bal oldalon kell keresni a kilométeróra spirált. Egész pontosan a fék alaplapban a fékpofákkal egy helyen kap helyet.

További érdekességek a kilométeróra spirál működésével kapcsolatban

Maradva a dobfékes robogóknál, a fém csiga helyén maradásáról egy speciális zégergyűrű hivatott gondoskodni. Ide kapcsolódik az is, hogy a műanyag csigát pedig egy nagyobb gumi tartja benn a házában.

Egyébiránt csigavonalban bordázott alkatrészekről van szó. Ez a direkt kialakítás segít abban, hogy az alkatrészek egymásba tudjanak kapaszkodni. Persze még ennek ellenére is elképzelhető olyan eshetőség, hogy a fém csiga megszorul.

Ez nem épp ideális állapot, hiszen így nem tud elforogni. Mivel a kerék viszont továbbra is forgatja a műanyag csigát, így a fém pedig a szó szoros értelmében le fogja gyalulni a műanyagot annak a bordázott kiképzésével együtt.

A kilométeróra spirál a tárcsafékes robogóknál

Ezeknél a modelleknél a menetirány szerinti jobb oldalon kap helyet a kilométeróra spirál meghajtó. Annál is inkább, mivel a baloldalon már ott a féktárcsa, a fékmunkahenger és a fékbetét. Még ennél is speciálisabb a helyzet az olasz robogóknál.

Náluk ugyanis rendszerint egyetlen meghajtó működik, aminek az illesztése közvetlenül a tengelyre történik, a stabilitás érdekében pedig az első kerék furatába egy, az alkatrészhez illeszkedő pecek van illesztve.

Így tudjuk bármikor ellenőrizni, miért is megy a kilométeróra?

Ehhez elsőként a spirált kell lecsavarni a meghajtóról. Ezután egyszerűen húzzuk ki a spirált a házból és vizsgáljuk meg, nincs-e rajta szakadás. Hogyha nincs szakadás, akkor húzzuk még kifelé egy kicsit a spirált, majd illesszük a meghajtón található csatlakozóba.

Itt már csak meg kell forgatni a kereket és rögvest kiderül majd, forog-e egyáltalán a kilométeróra. Ennyire egyszerű, de praktikus műveletről van tehát szó, amit gyakorlatilag otthon is könnyedén meg tudunk valósítani a megfelelő célszerszámokkal.