A kutyádnál hűségesebb, kitartóbb és jókedvűbb edzőpartnert nehéz elképzelni. Ha ezt a néhány szabályt szem előtt tartod, garantált a közös, önfeledt és nem mellesleg egészséges időtöltés.

1. Jól fontold meg, mennyit bír a kutyád

Lehet, hogy te jó kondiban vagy, de a kutyádra is igaz ez? Az első lényeges szempont a kutya életkora. Ökölszabály, hogy egyéves kor felett már nyugodtan magaddal viheted hosszabb távú futásra is. Az ennél fiatalabb állatok csontozata még fejlődésben van, ezért csak nagyon körültekintően tedd őket próbára. Az idős kutyáknál szintén kizáró ok lehet a kor, illetve az ezzel összefüggő rosszabb egészségi állapot, kondíció.

A kutya fajtáján is sok múlik. A nyomott orrú fajták (például csivava, mopsz) orrjáratai szűkebbek, így ezek az állatok nehezebben vesznek levegőt. Ebből következően a futás is nagyobb megterhelést jelent a számukra. A vadász- és terelőkutyák viszont akár 5-10 kilométert is lefutnak csont nélkül (hogy stílszerűek legyünk…).

Végül ne feledkezz meg arról, hogy minden kutya egyéniség. Van, amelyik ki nem állhatja a folyamatos futást, helyette inkább minden bokornál és fűcsomónál megáll szaglászni és/vagy pisilni. Ha neked is ilyen négylábú jutott, és nem tudod jobb belátásra bírni, érdemes elengedni ezt, és beletörődni a dologba.

2. Gondoskodj megfelelő felszerelésről a kutyának…

Ideális esetben póráz nélkül fut melletted az állat. De még egy jól nevelt kutyánál is szükség lehet a pórázra. Futásnál sokkal jobb ötlet a futóhám a nyakörvnél. Ha mégis a nyakörv mellett döntesz, semmiképpen ne legyen fojtónyakörv. A póráz se a visszahúzós (flexi) típusú legyen, futáshoz sokkal jobbak a hagyományos pórázok. A 2-3 méter hosszúságú az ideális.

3. ...és megfelelő futócipőről magadnak

A gazdi esetében legalább annyira fontos a praktikus felszerelés, vagyis a célnak megfelelő futócipő, mint a kutyánál a futóhám vagy a póráz. A megfelelő futócipő kiválasztásáról külön cikket lehetne írni, így most csak a főbb szempontokat érintjük.

Fotók: ecipo.hu

 

A legfőbb kérdés, hogy milyen terepen fogtok futni: vannak betonra és vannak terepre való cipők is. Érdemes azt is figyelembe venned, hogy milyen a talpad boltívének típusa, illetve a lábtartásod, vagyis a lábfejed pronációjának típusa. Ezek ismeretében egy sportboltban az eladó vagy egy cipő webshopban az online ügyfélszolgálatos már tud javasolni kifejezetten neked való futócipőt. Szerencsére számos sportmárka termékei között, például a New Balance sportcipők kínálatában is jobbnál jobb futócipőket találhatsz.

4. Lassan járj, tovább érsz

A futáshoz való fokozatos hozzászokás kutyák esetében legalább annyira fontos, mint az embereknél. Érdemes sétával kezdeni, és az első 1-2 hétben így végigjárni a tervezett útvonalat (vagy útvonalakat, ha több is van). Utána fokozatosan be lehet iktatni szakaszokat, amelyeken már átváltotok lassú kocogásba. Végül az egész útvonalon mehet a kocogás, és ha már ez is gond nélkül megvan, lehet fokozni az iramot. Lényeges, hogy folyamatosan figyeld a kutyád, és a terhelést csak annyira növeld, ami biztosan nem megerőltető a számára.

5. Ügyelj a biztonságra

Ebből a szempontból a betonon való futás a legkevésbé előnyös a kutya számára, mert jobban terheli az ízületeit. Nyáron a forró felület megégetheti a tappancsait, télen pedig a járdák, utak sózása okozhat gondot. Minden futás után ellenőrizd a tappancsait, hogy nincsenek-e rajta sérülések, vagy olyan tárgyak, például kavicsok, amelyeket el kell távolítani.

Terepen való futásnál mindig győződj meg róla, hogy a területen engedélyezett a kutyák áthaladása. Települések határában előfordulhat az is, hogy a rókák veszettség elleni vakcinázása céljából immunizált eleséget helyeznek ki. Ebben az időszakban semmiképpen ne vidd ilyen területre a kedvenced.

Lényeges, hogy ne csak magadnak, de az állatnak is biztosíts elegendő ivóvizet. Ha az útvonalon nincsen kút vagy más lehetőség, ahol a szomját olthatja, vigyél magaddal neki is egy palack vizet és egy kis ivótálat.

6. Élvezzétek a közös futást

Ha előveszed a pórázt, és ő már csóválja is a farkát, vagy éppen lelkesen ugat, tudhatod, hogy minden a legnagyobb rendben. A legfontosabb, hogy mindketten örömmel vegyetek részt a közös futásban. Ha éppen nincs kedved elindulni, néha engedélyezhetsz magadnak egy pihenőnapot. De ez ugyanúgy rá is igaz, ha azt látod, hogy aznap valamiért éppen nem annyira lelkes. Egy-egy kihagyott futás 3-4 hetente igazán nem nagy áldozat azért, hogy ez a tevékenység folyamatos örömforrás legyen.


Futás végén lehetőleg jutalmazd meg az állatot, hiszen ilyen tökéletes és kitartó edzőpartnert aligha találsz rajta kívül. A jutalomfalattal várd meg, amíg nyugalmi állapotba kerül a szervezete, és lelassul a légzése.

Ha folyamatosan együtt mozogtok, az nem csak a felesleges kilókat tartja távol, de mindkettőtöket egészségesebbé és jókedvűbbé is tesz.

Reméljük, cikkünkkel tudtunk egy kis lökést adni azoknak a gazdiknak is, akik eddig hezitáltak, hogy belefogjanak-e a kedvencükkel a közös futásba.

értékelés