-
Betonelemgyártó-ács
-
Kereskedelmi vezető, félpótkocsi értékesítő
-
Masszőr Hölgy kolléganőt keresek Hévízi munkahelyre.
-
Traktoros (tolólapos)
-
Shop eladó
-
Tejelő szarvasmarha telep- Műszakvezetői állás
-
gipszkartonozás, szárazépítés
-
Targonca kezelő bizonyítvánnyal
2024. 07. 23
-
Gyártástámogató hegesztőmérnök
2024. 07. 26
-
Csoportvezető | Győr
2024. 07. 25
-
Operátor / árufeltöltő
2024. 07. 27
-
Quality Control Specialist
2024. 07. 27
-
Project Coordinator
2024. 07. 27
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
![XIX. századi hintók](https://www.haziallat.hu/istallo-lovarda/4464/kiskep/xix-szazadi-hintok.jpg)
A XIX. században az elit társadalmi réteg tagjai hintó vagy egyéb lóvontatású szállítási eszköz tulajdonosai voltak és így szabadon rendelkezhettek ezek használatáról.
Általában a lovaskocsi embereket szállított, míg a szekér és a söröskocsi inkább áru- vagy teherfuvarozásra szolgált, de néha az alkalmazottak illetve az alacsonyabb társadalmi osztályhoz tartozó személyek is ezen utaztak. Ifj. William Pitt angol miniszterelnök adót vetett ki a szállítási eszközként használt lovaskocsik gazdag tulajdonosaira. A különböző típusú kocsik sokféle változata ismert az egyszerű kétkerekű bricskától egészen a két- vagy négyfogatú hintóig. A csukott kétüléses hintó épp oly kedvelt volt a városokban, mint a nyitott hintó. Az alábbiakban lássunk néhányat a legnépszerűbb típusokból:
Kétkerekű könnyű lovas kocsi (curricle):
Ezek a gyors és könnyű lóvontatta kocsik pont olyan divatosak voltak annak idején, mint manapság a sportautók. Fogatolásukra két lovat használtak, ellentétben a könnyű bricskával, amelyet egyetlen ló húzott. Jane Austen „A klastrom titka" című regényének hősnője Catherine Morland elmondása szerint „a curricle a legvarázslatosabb közlekedési eszköz a világon."
Nyitott hintó (barouche):
A divatos, nyitott hintót négy ló húzta és általában hivatalos alkalmakon vagy jeles eseményeken használták. Az elegáns és drága kocsi négy keréken gördült és két-két ülése volt egymással szemben, így akár négy személy is utazhatott benne. A kocsisnak külön helyet alakítottak ki elől, a bakon.
A kocsi tetejét csuklós szerkezettel látták el, ezért azt fel is lehetett húzni, ha az időjárás úgy kívánta. Általában azonban nyáron a hintó tetejét leengedték, hogy utasai megmutathassák szép ruháikat és zavartalanul élvezhessék a napsütést.
Zárt fedelű hintó (landau):
A harmonikaszerűen le-föl ereszthető fedelű és négykerekű hintóban két ülés található egymással szemben. Ellentétben a nyitott hintóval csak két ló húzta.
Félfedeles hintó Viktória királynő korából:
Ezt a stílusos és a hölgyek körében igen népszerű kocsit Viktória angol királynőről nevezték el. Sétakocsikázás céljára is kitűnően megfelelt, két hellyel rendelkezett a hátsó ülésen és kettővel elől, az emelt vezetői ülésen. Két ló vontatta és fedele szintén összecsukható.
Félfedeles együléses hintó (phaeton):
A sportos, négy nagy keréken futó kocsik elé egy vagy két lovat fogatoltak. Főleg a fiatal férfiak kedvelték ezt a típust, mert gyorsasága mellett veszélyesnek tartották. A vasút megjelenésével a hintók népszerűsége csökkeni kezdett, habár továbbra is személyszállításra használták, főleg rövid távú utazásoknál. Manapság pedig a gépjármű teljesen kiszorította ezt a hajdan oly nélkülözhetetlen közlekedési eszközt.