A vagányok mellett kérem, vigyázzanak!

CÍMKÉK madár strucc videó
A vagányok mellett kérem, vigyázzanak!
Fiatalos, dinamikus, lendületes - kevesen tippelnének arra, hogy ezekkel a jelzőkkel a Magyar Államvasutakat illetné az ember. És tényleg nem. A japán vasutat viszont igen: az általuk gyártott struccos reklámfilmet mutatjuk be. Sílécet felcsatolni! 

 

Shinkansen - Az ágyúgolyó
A japán államvasutak 1964-ben helyezte forgalomba a Tokió-Osaka vonalon az első nagy sebességű vonatot. Ennél a típusnál az első kocsi orrát a DC-8-as típusú repülőgép alapján formázták, amely abban az időben a légi közlekedés egyik etalonjának számított. A szerelvény 210 km/óra sebességgel száguldhatott végig az 515 km hosszú úton a két város között.
Napjainkban ezek a vonalak az egész szigetországot behálózzák, ezzel versenyképes utazási alternatívát kínálnak az autó és a repülőgép mellett.
Forrás: http://www.h2.dion.ne.jp/~dajf/index.htm

Síel a strucc - látható a videón - és ez ad alkalmat arra, hogy utána járjunk e reklámfilm hátterének. Ha egy kultúra "időérzékenysége" magas fokú, akkor hajlamosak vagyunk olyan általánosításokat megfogalmazni, hogy az azt létrehozó nép pontos, megbízható.

A magyar turista joggal képed el azon, hogy csúcsforgalomban a tokiói metróvonalak és vasútvonalak némelyikén a vonat indulások és indítások idejét nem percekben, hanem másodpercekben határozzák meg: az egy- és félpercenként egymást követő szerelvények hajszálpontosan gördülnek be és hagyják el a zsúfolt peronokat.

Így érhető el, hogy a legkritikusabb reggeli és esti csúcsforgalmi órákban a legendássá vált "nyomkodó-emberek" áldásos működése folytán a csordulásig telt kocsik ajtajai mégiscsak időre csukódnak be. Ennek következtében egy óra alatt nem a szokásos 24 szerelvény, azaz 2,5 percenként egy, hanem óránként 40 tudja szállítani a tülekedő utastömeget. Elég 10-20 másodperces csúszás (ami egy óra alatt és a fent jelzett tömegben aligha lenne csoda) és felborul a rend. Csúszás azonban nincs és az utasok fegyelmezettsége, a kijelölt sávokban történő sorban állás stb. betartása mellett mégiscsak működik a dolog.

(A videó lejátszásához a telefonmodemnél gyorsabb internetkapcsolat és friss flash-lejátszó szükséges. Kapcsolja be a hangszórókat, vigye a kurzort a tv-képernyő fölé és kattintson a bal alsó sarokban megjelenő lejátszás-gombra!)

 

Az országot immár keresztül-kasul behálózó szuperexpressz-gyorsvasút pár perces késése a tévéhíradó főadásába, illetve a napilapok főcímébe kívánkozó "esemény". A legforgalmasabb szakaszokon, pl. Tokió és Oszaka között a  250 km-es sebességgel robogó szerelvények csúcsidőben 6 percenként követik egymást, ami körülbelül a 7-es busz követési gyakoriságúnak felel meg a mi Rákóczi utunkon." (Forrás: Hidasi Judit:

japan-vasut
Na és hogy tetszik Japán? - Terebess Kiadó, Budapest, 1999 )

Japán négy fő szigetét (Honsu, Hokkaido, Kyushu, és Shikoku) szinte teljesen behálózzák a vasútvonalak. A vonat különösen népszerű a külföldi turisták körében, hiszen nagyban megkönnyíti a szigetország felfedezését.

A térkép a japán regionális vasúttársaságokat, és a Shinkansen vonalhálózatot mutatja.

A Japán Vasúttársaság a Japán Nemzeti Vasúttársaság 1987-es privatizációja után jött létre, köszönhetően ez utóbbi hatalmas adósságainak. Az így létrejött cég regionális vasúttársaságok hálózatából áll, ennek része a reklámfilmet elkészítő JR East cég is.  

A japán illetékesek már valószínűleg rájöttek arra, hogyha a fiatalabbak figyelmét is szeretnék felhívni arra, hogy a vasút környezetbarát, gyors és egyben költséghatékony utazási mód lehet, akkor ennek megfelelően kell alakítani a vállalati kommunikációt. Nem nagyon emlékszem olyan esetre, hogy itthon próbáltak volna meg bármikor is meggyőzni a vonatozás szépségeiről. A kisfilmben a vasút közreműködésével bonyolított síprogramra invitálják a közönséget. Az ötlet és megvalósítás teljesen eredeti, hiába a rengeteg számítógépes filmtrükk, amivel napjainkban

vissza-japanba
találkozhatunk, ennek a technikai kivitelezése megdöbbentően jó, még az árnyékok is tökéletesek.

Ha valaki a fentiek után, vagy egyébként is mélyebben is érdeklődik a japán kultúra iránt, akkor neki nyugodt szívvel tudom ajánlani Hidasi Judit könyveit, amelyekben megírta élményeit. A könyvek akár ingyenesen is olvashatók a Magyar Elektronikus Könyvtárban.

Kapcsolódó hivatkozások

Hidasi Judit: Na és, hogy tetszik Japán?
Hidasi Judit: Vissza Japánba

értékelés